Monday, November 9, 2009

Tugasan 3(I): Laporan Pembentangan Kolokium Senior

Tajuk Pembentangan Kajian Tindakan I: Meningkatkan Minat Pelajar dalam Mata Pelajaran Pendidikan Islam melalui Teknik Gubahan Lirik Lagu

Pernyataan masalah
Pelajar tingkatan dua kurang minat dan berasa bosan semasa mempelajari mata pelajaran pendidikan islam. Maka, kajian tindakan ini adalah untuk mengenalpasti sama ada teknik gubahan lirik lagu dapat meningkatkan minat pelajar tingkatan dua dalam mata pelajaran ini dan melatih para pelajar mengingati fakta dengan mudah dan berkesan.

Metodologi, setting kajian, sampel kajian
Kajian ini melibatkan 25 orang pelajar tingkatan 2 di dalam kelas SMK. Desa Perdana. Kajian ini adalah berdasarkan kajian tindakan Kemmis & Mc Taggart yang mempunyai dua kitaran di mana setiap kitaran mempunyai 4 bahagian iaitu merancang, tindakan, pemerhatian dan refleksi.

Pengumpulan dan penganalisisan data
Kajian ini mengumpul dan menganalisis data melalui rakaman audio, rakaman video, pemerhatian dan juga temubual.

Implikasi kajian
Pelajar merasa teruja dan bersemangat menyanyikan lagu ciptaan sendiri. Ini dapat melatih diri mereka menjadi lebih kreaktif. Maka,mereka seronok dan aktif melibatkan diri dalam tugasan yang diberikan. Akhirnya, mereka berminat dalam Pendidikan Islam dan membolehkan mereka mudah mengingat topik yang dipelajari.

Apa yang dapat saya pelajari dari kajian tersebut
Guru harus mempelbagaikan kaedah pengajaran supaya bersesuaian dengan topik yang diajar. Guru yang kreatif barulah boleh menarik minat pelajar untuk mempelajari mata pelajaran yang tidak disukai oleh pelajar-pelajar.

No comments:

Post a Comment