Kaedah Jigsaw dalam Proses Pengajaran dan Pembelajaran
Berdasarkan tajuk mini kajian tindakan, huraikan cadangan untuk mengatasi kelemahan pengajaran-pengajaran subjek berkenaan berdasarkan individu, ahli pasukan, ahli pasukan lain serta buku dan jurnal.
2) Ahli-ahli kumpulan yang lain perlu membuat persediaan awal iaitu mencari maklumat tentang tajuk yang diberikan.
3) Guru boleh memberi tajuk lebih awal supaya pelajar dapat mencari sumber-sumber yang diperlukan.
4) Perancangan aktiviti Jigsaw yang bersesuaian dengan tahap penguasaan dan kebolehan pelajar untuk menarik minat dan penglibatan pelajar.
5) Peranan guru sebagai fasilitator untuk penstukturan kumpulan dan pengawalan masa supaya mengurangkan konflik antara pelajar dan memastikan aktiviti dapat dilaksanakan dalam masa yang diperuntukkan dan objektif aktiviti tercapai.
6) Kaedah Jigsaw sesuai digunakan untuk kelas yang mempunyai dua waktu atau lebih.
No comments:
Post a Comment